Söndag 19/10

Träning 19/10

Uppvärmning: Eftersom denna träning bara är en timma gäller det att försöka komma på en effektiv uppvärmning. Jag tog mig idag denna ära att göra en enkel, rätt tråkig men effektiv liten löprunda som tog sig an flera av sådana övningar som vi vill använda i just en uppvärmning. Jag satte upp koner i alla fyra hörn av hallen och från varje kon skall man göra olika övningar samtidigt som man joggar.
Från kon nummer:
1 - 2 : bara lugn löpning
2 - 3 : Värma upp armarna
3 - 4 : Spark i rumpan/Höga knän
4 - 5 : Backa

Sedan får spelarna löpa denna runda ett par varv tills de känner sig varma och uppvärmda.

Passningsövning: Spelarna fick passa två och två på olika sätt.
- Långa pass
- Korta pass
- Pass med handleden
- Backhand pass osv.

Rullningsövning: Vi har nu senaste träningarna tränat mycket på att få bollen i rullning hela vägen ut i kanten för att skapa luckor i försvaret. Detta har funkat bättre och bättre. Idag ville jag utveckla detta. Fem spelare var anfallare och startade rulle samtidigt som fem försvarare skulle göra sitt jobb, allstå försvara. För att nu utveckla detta hoppade jag själv in som linje och tvingade försvaret att börja prata med varandra. Jag sprang runt som en dåre och de var tvugna att hela tiden berätta för sina medspelare vart jag befann mig. Det funkade jätte bra och de verkade förstå att snack i försvaret verkligen är en viktig del! Dessutom mycket drygt för det anfallande laget och deras linjespelare.

Värmde målvakter: Vi värmde målvakter som vanligt. Täta skott på mål, mitt på, skott uppe och nere.

Kantskott: Vi tränade kantskott från båda kanterna. Jag har nu börjat med att försöka koncentrera mig på en position per träning för att spelarna till hundra procent skall förstå. Idag var det kantskot som främst var på schemat.

Kant inspring: Vi tränade kantinspring. Två försvarare åt ytterniorna. Sedan tre skyttar och resten på kanten. Spelarna skulle nu passa runt bollen. När bollen sedan kom till enda kanten skulle den spelaren börja löpa in för att sedan få tillbaka bollen när den nått ytternian. ( Jag ska visa med hjälp av en bild imorgon )

Straffar och fys på slutet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0